Kunden har alltid rett – i alle fall på nett

illustrasjon-kundenDet er mange måter å ivareta kundene sine på. God kundeservice innebærer blant annet at man har fokus på kundenes behov og opplevelser.

Et godt eksempel er dagligvarekjedene. De bruker mye tid på å kartlegge kundene, og de vet hva som skal til for å øke salget. Produktplassering i butikken er ikke tilfeldig, og de ansatte får opplæring i hvordan de skal ivareta kundene best mulig.

På samme måte kan du jobbe med innholdet på dine nettsider.  Det er ikke tilfeldig at noen lykkes med sin nettsatsning, og andre ikke.

Brukervennlige nettsider gir økt salg

Nettsidens utseende, design og innhold er avgjørende i forhold til hvilket inntrykk du etterlater til de som besøker sidene dine. Godt innhold, interne linker og gode tekster øker brukeropplevelsen.  Kundene har alltid rett – på nett. De forsvinner raskt til dine konkurrenter om du ikke har enkle og intuitive nettsider.

Små detaljer kan gjøre den store forskjellen 

Det å ha nettsider som gir gode brukeropplevelser er en kontinuerlig prosess. Det kommer ikke av seg selv, og det er ofte små detaljer og endringer som utgjør den store forskjellen.

Sett kundene i fokus

Du har helt sikkert satt deg mål om hva de som besøker nettsidene din skal gjøre, og hvilket innhold, produkter eller tjenester nettstedet skal tilby

Like viktig er det å spørre: Hvordan kan jeg hjelpe mine kunder, slik at de faktisk får gjort det du ønsker at de skal gjøre.

  • Finner kundene dine det de leter etter på en enkel måte?
  • Vet du hva kundene dine søker etter på dine nettsider?
  • Gir du svar på det kundene dine trenger av informasjon?
  • Hva funker og hva funker ikke?

Tips:

Test nettsidene dine fra kundens perspektiv, ikke ditt eget.

En måte å gjøre dette på er å kartlegge hvilke ord og søkebegrep dine kunder faktisk har brukt for å finne frem til deg gjennom søkemotor.

  1. Gå til statistikken på dine nettsider, og finn de mest populære ord / søkebegrep dine kunder faktisk har benyttet, for å finne deg .
  2. Forsøk å sett deg inn i kundens ståsted ved å google de samme søkeordene / fraser som dine kunder allerede har gjort.


Jeg skal illustrere med to eksempler fra bloggen min

Jeg ser i statistikken at jeg har blitt funnet i søkemotor når flere har googlet søkefrasene ”gratis markedsføring på nett” og ”hva er konsepttenking».

  • Jeg googler samme søkefrase, og finner min egen side listet i søkemotor
  • Jeg forsøker å forstå de som har besøkt meg ved å se for meg at jeg er en potensiell kunde som ønsker å lære / lese / eller kjøpe tjenester innenfor tema konsepttenking eller markedsføring på nett
  • Jeg har dette i bakhodet når jeg klikker på min egen lenke, og på denne måten får jeg et «nytt inntrykk» av innholdet

google-sok

Disse to søkefrasene ga ulike resultater

Eksempel 1: 
Når jeg googler søkefrasen ”gratis markedsføring på nett”, og klikker på ”min lenke” blir jeg sendt direkte til et blogginnlegg som handler om gratis markedsføring på nett.

Skjermbilde 2013-08-06 kl. 23.50.20

Når jeg kommer inn på siden, spør jeg meg selv:

  • Svarer jeg på, og hjelper jeg leserne mine i det de er på jakt etter?
  • Hva kan jeg evtentuelt gjøre av forbedringer?
  • Har jeg redigert og tilpasset innholdet slik at det er tydelig og lett å forstå?
  • Har jeg knyttet innholdet sammen med mine mål for bloggen, som er:
    • Få potensielle kunder til å melde seg på mine kurs
    • Ta kontakt med meg for å jobbe med meg eller bestille kurs / foredrag


Eksempel 2:

Søkefrasen ”hva er konsepttenkning” sender meg til forsiden på bloggen min

Skjermbilde 2013-08-06 kl. 12.13.54

Jeg finner ikke direkte at jeg har skrevet om selvet temaet konsepttenking, men har nevnt det i en annen sammenheng (derfor jeg blir funnet på søkemotor). Her får ikke de som besøker bloggen min svar på det de var på jakt etter. Kanskje er dette potensielle kunder som forsvinner videre til andre.

Dette er nyttig informasjon, i tillegg til at jeg får tips om tema som kanskje er relevant for bloggen min. Det er tema som flere er interessert i.

Jeg spør meg selv

  • Hva kan jeg gjøre med dette – er det av betydning for meg?
  • Bør jeg tilpasse / endre noe? Vil det hjelpe meg å nå mine mål?
  • Burde jeg kanskje gjort noe med forsiden eller tittelen på bloggen min?

På denne måten får du raske svar på hvilke forbedringer du kan gjøre med innholdet på nettsidene dine.

Andre ting du kan gjøre:

  • Brukerteste
  • Spørre kundene dine direkte
  • Ha et forhold til analyse og statistikk

Relevante artikler innenfor dette temaet:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen