Slik måler du trafikk til nettsiden din

graphs and chartsStatistikk på nettstedet er et viktig styringsparameter for bedriften din. Du bør ha et forhold til hvor mye trafikk du har til nettsiden din, og hva de som besøker deg faktisk gjør på siden din.

Google Analytics er et kraftig analyseverktøy som kan benyttes gratis av alle.

Med dette verktøyet får du innsikt i blant annet:

  • Hvilke markedsføringstiltak som er mest effektive
  • Nøyaktige trafikkilder og trender for nettstedet
  • Hvor besøkende kommer fra, og hva de gjør på nettstedet
  • Hvilke søkeord (triggerord) blir brukt for å finne nettstedet ditt

Slik setter du opp din konto:

Det tar maks 10 minutter å sette opp en Google Analytics konto, og få den implementert på nettsiden din.Sporingskode-googleanalytics

  1. Registrer deg på google.com/analytics
    Du må ha en gmail konto for å kunne registrere deg.
  2. Følg instruksjonene og fyll inn data om nettstedet ditt
  3. Klikk på «få sporingskode»
    Sporingskoden må installeres på selve nettstedet ditt. Noen har mulighet for å gjøre dette selv, andre må be leverandøren om å gjøre det. Det kan også variere om hvilken kode du skal benytte på nettstedet ditt (enten Sporings-ID eller scriptet – se bildet)

Dette bør du ha et forhold til:

Hvor mange besøk har du, hvor kommer de fra, og hva gjør de på nettsidene dine. Det kan være ulike parametere å måle på, men noe er av felles verdi for alle.

Trafikkilder og søkeord

  • trafikkilderHer får du svar på hvor mange som besøker deg, og hvordan de finner frem til nettsiden din (via direktetrafikk, andre nettsteder, sosiale medier eller søkemotor)
  • Hvilke søkeord de faktisk har benyttet når de fant nettstedet ditt via søkemotor

Nettsideinnhold

  • Hva er dine mest besøkte sider, og hvor ofte har du besøk på denne siden?
  • Er det dine viktigste sider som får mest besøk?
  • Hvor lang tid bruker de på nettsiden din?
  • Hvilke søkeord blir søkt på internt på nettsiden din (søkefeltet på selve siden din).
    Det kan være med å fortelle deg noe om hva kundene dine leter etter på nettsiden din, som de kanskje ikke finner.

Teknologi og mobil oversikt

  • Her får du en oversikt over hvilke plattformer dine besøkende benytter, og  fordeling på hvor mange som besøker nettsiden din enten via mobiltelefon eller datamaskin.
  • Har du tilpasset nettsidene dine slik at de er optimale for dine besøkende?

traktvisualiseringMål og traktvisualisering

  • Ved å sette opp målsporing får du en oversikt over hvor i stegene i prosessen du eventuelt mister kundene dine.
  • Det kan være at registreringsskjema blir for komplisert, og at du mister kunder på bakgrunn av det (Se eksempel på en traktvisualisering – bilde til høyre).
    Et mål (transaksjon) kan være å selge et produkt om du driver med netthandel. En annen måloppnåelsen kan være at du ønsker å få dine kunder til å melde seg på kurs.

Netthandel

  • Driver du nettbutikk kan du få en rask oversikt over hvilke produkter som selger mest/best
  • Hvilke trafikkilder som gir best ROI  (kampanjer / e-post / søkemotor / direktetrafikk / prisguider osv.) 

Dette er noen av de muligheter som finnes i Google Analytics. Har du ikke konto ennå, anbefaler jeg deg å sette opp en. Det vil gi deg god innsikt om nettstedet ditt, i tillegg til at det vil hjelpe deg å ta riktige beslutninger 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen