Pitch perfect! Seks tips for en vellykket pitch

Før jul ble jeg invitert inn for å pitche Mindfit app for investorer gjennom Connect Norge.  Dette måtte jeg bare si ja til, da det var en gylden anledning til å teste hva blant annet profesjonelle investorer synes om produktet og konseptet vårt.

Investorforum-blogg

Jeg har vært med på flere slike presentasjoner i ulike sammenhenger det siste året. Det er noe helt annet å presentere seg på tilsammen 5-10 minutter, enn ved lengere foredrag, synes jeg.

Her er mine tips til hvordan lage en god pitch!

Forbered deg godt

Jeg pleier å starte forberedelsene ca en uke eller god tid i forkant, slik at jeg kan presentasjonen utenatt når jeg skal presentere. I tillegg har jeg mulighet for å finjustere budskap og rekkefølge i presentasjonen etter hvert som jeg får testet og øvet på innholdet.

Viktige hovedpunkter for innhold som bør med er:

  • Hva er unikt med produktet?
  • Hvordan hjelper det kunden / hvilket behov løser du?
  • Hva er markedspotensialet?
  • Forretningsmodell og evt utfordringer?
  • Hvorfor satse på deg/dere

Lag et manus

Min erfaring er at vi som regel har så mye vi ønsker å si på samme tid, og det gjør at budskapet ofte kan bli litt utydelig. Når man skal si mye på lite tid er det enda viktigere å være rett på sak.

Et triks jeg bruker for å bli mer tydelig er at jeg skriver ned det jeg skal si, også går jeg tilbake i teksten etterpå, redigerer og ser hvor jeg kan sette punktum oftere. Prøv det, og legg merke til hvordan det å sette punktum kan hjelpe deg å bli mer presis og tydelig i budskapet.

Det å sette punktum oftere hjelper deg med å:

  • Være kort
  • Si et poeng i gangen
  • Bli mer saklig og presis
  • Gjøre budskapet mer innholdsrik og levende

Øv på presentasjonen – øvelse gjør mester

Jeg øver masse på forhånd på det jeg skal si under selve presentasjonen.

  • Det holder ikke å snakke gjennom foredraget kun inni seg, men si det høyt. Min erfaring er at det er først når du sier det høyt, at du hører om det fungerer eller ikke.
  • Er du ekstra nervøs, og du aldri har gjort dette før anbefaler jeg å teste foredraget på en venn eller kollega i forkant, slik at du både får testet foredraget og får konstruktive tilbakemeldinger.
  • Det å være godt forberedt gir deg masse trygghet, så øv, øv og øv til du kan det utenat

Vær deg selv – gjør det på din måte!

Ikke sammenlign deg selv med andre. Og husk at du har en unik gründerhistorie.

  • Tenk at det du skal presentere er unikt for deg, det er du som vet hva du skal si
  • Det har heller ikke noe å si om du er nervøs, så lenge du er trygg på hvordan du skal si det
  • Ingen andre enn du kan gjøre det bedre enn deg selv

Tidsbruk

  • Hold deg til tidsskjema, og øv også på dette på forhånd.
  • Sjekk at du faktisk klarer å holde tiden. Det er ganske irriterende med de som ikke tar hensyn til dette

Tips fra investeringsrådgiveren

Jan Erik Foss, Leiv Eiriksson Nyskapning
Jan Erik Foss

Jeg spurte Jan Erik Foss hva han mente er det viktigste du bør ha med av innhold i en «Investor-pitch».

Jan Erik jobber i Leiv Eriksson Invest som investeringsrådgiver, og med forretningsutvikling og kommersalisering av vekstselskaper.

Her er investeringsrådgiverens tips:

Det kommer litt an på hvor mye tid du har til rådighet, men som regel har man lite tid, slik at foruten entusiasme og energi synes jeg som et minimum at det er viktig å få frem hva ditt produkt er og hvilket behov du løser.

Videre må du beskrive markedet og størrelsen på dette, samtidig som at du viser at du virkelig forstår det aktørlandskapet du skal inn i med hensyn til verdikjede etc.

Forretningsmodellen for hvordan du skal tjene penger er viktig, du bør også få formidlet hva som er det unike med ditt prosjekt og det økonomiske potensialet i prosjektet.

– Dersom du så får spørsmål, har du vekket en interesse hos mottakeren som du bør fokusere på å opprettholde.

Har du andre tips som kunne vært nyttig i en slik sammenheng, så hører jeg gjerne fra deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen