Det å skrive godt innhold er noe de fleste har blitt mer oppmerksomme på, men mange er ikke bevisste på hvordan innholdet blir redigert på selve nettsiden.
Lesing på en forretningsweb handler om å finne informasjon raskt og effektivt. For å oppnå dette er det lurt å tilrettelegge innholdet for vertikal lesning, slik at leserne oppfatter hva det hele handler om i løpet av et par sekunder.
Eksempel
Teksten på denne nettsiden er IKKE tilrettelagt for vertikal lesning. Oppleves som en «grå vegg» = tungt å lese 🙁
Her ER teksten tilrettelagt for vertikal lesning. Oppleves luftig = lett å lese 🙂
Tips til hvordan redigere innhold
Ved å gjøre teksten saklig, forkorte den, samtidig som det blir mulig å gjøre teksten lett å skumlese, vil brukerne oppleve at teksten er mer innholdsrik enn ubehandlet tekst.
Skriv kort
- Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort.
- Kom raskt til poenget, ikke pakk det du ønsker å si inn i en masse unødvendige ord
- Våg å sett punktum oftere. Dette gir en mer levende tekst
Si det viktigste først
- Tittelen er ofte det første øye søker på en nettside
- Gode titler skal si noe om innholdet
Gjør teksten lett å skumlese ved å skape et luftigere tekstbilde og tilrettelegge for vertikal lesning
- Lag en beskrivende tittel (vær konkret, og bruk triggerord)
- Bruk mellomtitler
- Del opp teksten i avsnitt
- Uthev viktige ord og setninger – det gjør det enklere å skumlese teksten
- Bruk punktlister – dette hjelper leseren å «scanne» innholdet
- Presenter viktig faktainformasjon ved hjelp av lister
- Bruk bilder som er relevant til det du skriver om
- Bruk linker som veivisere. Dette leder leseren videre dit du vil
- Gjør linktekst meningsbærende
- Ikke slik: les mer
- Men slik: Få bedre synlighet på dine websider