Det finnes utallige leverandører i markedet som tilbyr digitale løsninger. Det er ikke alltid like enkelt å skille mellom de ulike leverandører, og hva de tilbyr av kompetanse og løsninger.
Det å velge riktig samarbeidspartner innenfor digitale tjenester, som en publiseringsløsning er en langsiktig investering. Som oftest får man det man betaler for.
Jeg har tidligere jobbet med prosjekter sett fra både kunde -og leverandørperspektivet.
Her er mine tips om hva jeg mener du bør tenke på når du skal velge publiseringsløsning og leverandør.
Avklar behov
Det er dine behov som bør ligge til grunn for valg av løsning og leverandør. Start med å lage en beskrivelse av hva bedriften ønsker å oppnå med nettsidene og den digitale satsningen. Ved å gjøre dette får du samtidig en pekepinn på hva nettsatsningen krever av kompetanse og løsning.
- Hva er hensikten/målet med nettsidene?
- Hva slags innhold, produkter eller tjenester skal nettsiden tilby?
- Hva ønsker du at de som besøker nettsiden skal gjøre?
- Hva trenger de som besøker nettsidene av informasjon?
- Hvordan skal du sikre at du får besøk til nettsidene dine?
Interne systemer og kompetanse
- Er det behov for å integrere interne systemer til løsningen?
- Hvilken kompetanse finnes internt i bedriften?
- Hvem og hvor mange skal vedlikeholde nettsidene?
- Hva har de av kunnskap?
- Er det behov for ulike redigeringstilganger / nivåer i løsningen?
- Trenger du noen form for skreddersøm / funksjonalitet?
Budsjett
- Hvilket budsjettrammer har du – svarer det til dine behov og forventninger?
Valg av leverandør og system
Velg deg en leverandør som har erfaring med, og kompetanse innenfor digitale medier. Husk at det er mange som tilbyr denne tjenesten, og at det er stor forskjell på kompetanse, pris og kvalitet.
1) Velg et uavhengig system som flere leverandører tilbyr
- Du sikrer at din bedrift blir uavhengig med hensyn til leverandør og utviklere
- Du sikrer at du har mulighet til å bytte leverandør når du ønsker det. Det kan være at samarbeidet ikke fungerer eller bedriften du inngår avtale med opphører
- Du sikrer at systemet er i stadig utvikling ved at flere leverandører og kunder benytter samme løsning
2) Sjekk betingelsene i pristilbudet
- Sjekk hvordan leverandøren har priset leveransen
- Sjekk om du sammenligner de samme betingelser hos de ulike leverandørene
- Sjekk hva som inngår i leveransen og hva som kommer som tillegg til prisen
3) Sjekk referanser
Det er ikke alltid like lett å skille mellom de ulike leverandørene i en innsalgsfase. Be om referanser på kunder dere kan ringe. Min erfaring er at når du ringer referanser, så får du ærlige svar på hvordan samarbeidet med leverandøren har fungert på godt og vondt.
Spør om ting som er viktig for din bedrift, som for eksempel
- Supportjenester
- Hvordan er de på oppfølging
- Har de tid til deg som kunde etter at løsningen er levert
4) God kjemi og tillit
God kjemi og grunnleggende forståelse om at dere har tillit til hverandre er et bra utgangspunkt for godt samarbeid. Min erfaring er at behovene kan endre seg underveis i prosessen, og at det er da det lett oppstår misforståelser.
For å unngå dette kan det være en fordel å avklarer roller og forventninger i forkant av prosjektet. Som kunde bør du på forhånd ha tenkt gjennom dine forventninger, og kommunisere disse til leverandøren.
Godt samarbeid er basert på:
- Tillit
- God dialog og kjemi
- Jevnlige oppfølgingsmøter for å avsjekke at man er på riktig vei
- Alle endringer underveis fanges opp, og avklares på forhånd
Tilbakeping: Spør en ekspert! | Gjør det - gjennomfør det!
Tilbakeping: Hvordan velge riktige samarbeidspartnere? | Gjør det - gjennomfør det!
Tilbakeping: Hvordan velge riktig samarbeidspartnere? | Gjør det - gjennomfør det!