Jeg får rett som det er spørsmål fra dere som leser bloggen om ulike ting i forhold til det å utvikle app. Det kan være alt fra søknad til Innovasjon Norge til det å velge samarbeidspartnere, valg av forretningsmodell og markedsføring.
Først vil jeg bare si at jeg ikke tror det finnes noe fasitsvar på nøkkelen til suksess.
Jeg tror at veien blir litt til mens man går, gjennom hard jobbing og pågangsmot. Prøving og feiling.
Underveis i gründertilværelsen vil du møte mange mennesker – få mange ulike og kanskje motstridende råd og tips.
Enkelte prinsipper og kjøreregler kan være greit å jobbe utfra, men man må finne sin unike måte å jobbe med utvikling og innhold på. Våge å tenke annerledes, tenke stort og ikke sette begrensninger for seg selv.
Her er 3 spørsmål som går igjen, og hvordan jeg har valgt å løse det:
1) Hvordan gjorde du det når du søkte tilskudd til Innovasjon Norge?
Jeg har mottatt tilskudd fra Innovasjon Norge i tre omganger. Stikkordet her er en godt gjennomarbeidet forretningsplan og dialog med Innovasjon Norge.
Avtal møte med Innovasjon Norge
Jeg ble tipset om at det er lurt å etablere kontakt med IN i forkant, før du sender inn selve søknaden. Da får du presentert deg, vist frem hva du er «god for» og testet ideen din. I tillegg til at du får tips til hva som er lurt å gjøre / jobbe mer med i forhold til din søknad.
Lag en god forretningsplan
Lager du en god forretningsplan blir det også et nyttig styringsverktøy i mange ulike sammenhenger. Dette dokumentet har jeg brukt masse i etterkant, også når jeg jobbet med utvikling av selve appen.
Det er fort gjort når flere blir involvert i utviklingen at ting kan forandre seg. Da er det fint å kunne gå tilbake til den opprinnelige beskrivelsen for å sikre at viktig innhold ikke blir faset ut.
2) Hvordan finne gode utviklere som du stoler på?
Mange av dere som har tatt kontakt med meg er redde for ideen deres. Og den forstår jeg. Det var jeg selv. Kanskje litt for forsiktig også, ser jeg nå i etterkant.
Jeg har funnet mine samarbeidspartnere gjennom anbefalninger fra andre, eller fra tidligere jobber jeg har hatt. Det som er viktig er at du på forhånd sikrer deg ved å skrive gode avtaler / taushetserklæring. I tillegg bør du passe på at du har det juridiske på plass – at du har alle rettigheter og står som eier av produktet.
Dette tenker jeg er viktig når man velger samarbeidspartnere:
- Man må like hverandre.
- Godt samarbeid handler om god kjemi, tillit og åpenhet.
- Sjekk referanser og anbefalninger
- Avklare forventninger og kostander. Hvilket nivå?
- Til å stole på – leverer som avtalt
- Pass på at du har avtaler og det juridiske på plass
3) Hva gjør du og hvordan markedsfører du produktet?
Det å jobbe med innhold og bygge merkevare kommer ikke av seg selv. Det er en langsiktig og krevende jobb. Ting tar tid, og jeg pleier å si at det er mer jobb enn å utvikle selve produktet.
Når det gjelder markedsføring er det noen ting som har gitt oss veldig gode resultater:
Jobber aktivt med egne nettsider og blogg
Det å laget godt innhold som brukerne finner interessante gir mye trafikk til nettsidene.
- Mindfit bloggen
Vi har en egen blogg hvor vi skriver om ting som er relatert til Mindfit, og som vi deler i sosiale medier. Den gir oss mye oppmerksomhet og delinger som gjør at vi får mye trafikk inn til nettsiden vår, som igjen gir konvertering til Mindfit. Her finner du Mindfit bloggen - Søkemotorsynlighet
Relevant innhold og tekst på nettsiden gjør at vi får «gratis» besøk / trafikk fra organisk søk i Google søkemotor. - Jobb aktivt med innholdet på dine nettsider.
Lær deg å lage gode landingssider og optimalisere disse. Du kan lese mine skrivetips her.
Landingssidene i App Store
- Lag en god presentasjon av appen, og beskriv hvordan appen hjelper brukerne dine
- Sørg for å ha oppdatert budskap, og tilpass dette med jevne mellomrom
- Lag gode skjermbilder – vurder å ta med selgende tekst på selve bildene
- Pass på at du velger riktig søkeord og kategori for produktet ditt
- Få brukertilbakemeldinger
- Her finner du Mindfit i App Store
Sosiale medier og annonsering på Facebook
- Vi er på Facebook, Instagram og Twitter, men aller mest aktive på Facebook da det er her vi ser de beste resultatene.
- Vi kjøper annonser på Facebook direkte knyttet mot nedlastning av appen i App Store. Dette er effektivt hvis du gjør det riktig. Jeg har brukt mye tid på å optimalisere annonsene. Forstå og finne riktige interessegrupper og budskap – noe som gir gode resultater.
- Her finner du Mindfit app på Facebook
Presse og medieomtale
- Medieomtale er effektivt, og gir som regel et lite løft. Du når ut til mange på kort tid.
- Her kan du lese medieomtaler om Mindfit
Vær aktiv
- Vi er aktive og tilstedet i ulike foraer. Vi holder foredrag om Mindfit, gründerlivet, og takker ja til det vi blir invitert med på av ulike møter for å pitche eller fortelle om appen. Noe som også gir oppmerksomhet og resultater.
Vær tålmodig og ikke gi opp
Det høres kanskje enkelt ut, men det ligger mye arbeid bak alt det vi gjør. Ting tar alltid mye lengere tid enn hva man tror, og ofte ser vi effekt av det vi har gjort lenge etterpå. Det aller viktigste er at man har evne til å gjennomføre det man setter seg som mål. Test ulike ting, og finne din måte å gjøre det på.
Har du gjort deg noen erfaringer på dette, hører jeg gjerne fra deg