Jeg får ofte spørsmål som handler om nettredaktørens arbeidsoppgaver og ufordringer man står overfor i hverdagen.
Det kan være alt fra enkle spørsmål om hvilke bildebaser jeg kan anbefale, til litt mer komplekse spørsmål om nettredaktørens arbeidsoppgaver.
Nedenfor har jeg listet opp ulike ressurser og verktøy som kan bidra til å gjøre nettredaktør-hverdagen litt enklere:
Webredaksjon
Hvis du allerede ikke har en webredaksjon, så anbefaler jeg at du setter sammen en webredaksjon som du kan diskutere aktuelle saker med, og som deltar aktivt i utviklingen av innhold på sidene.
- Det engasjerer
- Du får kvalitetsikret innholdet
- I tillegg vil du oppleve at flere snakker din sak internt i organisasjonen
Som webredaktør i en større organisasjon har jeg erfart at det lønner seg å være tilstede og synlig i organisasjonen for å komme i dialog med kolleger og brukere om nettstedets innhold. Ofte dukker de mest interessante temaer eller innspill opp i disse uformelle settingene, og det er alltid lurt å notere ned innspillene med en gang, slik at de ikke går i glemmeboken.
Innholdspublisering
Skrive for web
Det er lett å bli blind for egne feil, så lag rutiner på korrekturlesing med kolleger hvis du har muligheten til det.
- Etabler interne rutiner for kvalitetssikring og kontroll av innhold
- Les korrektur og bruk stavekontroll!
- Slik redigere du innhold på web
Ressurser
- Språkrådet
På Språkrådet sine sider finner du blant annet skriveregler og lenkesamlinger som omfatter gratistjenester på ordbøker og databaser, en egen svartjeneste og mye mer. - Korrekturavdelingen
Her finner du svar på spørsmål om rettskriving og tegnsetting - Samit.no
hjelper deg om du trenger å oversette til samisk - Nettredaktor.no
Fyldig oversikt over fagområdet webkommunikasjon, med mange tips og sjekklister for bedre innhold på web.
Bilder og bildebehandlingsprogram
Ha et digitalkamera lett tilgjengelig, så kan du kan ta egne bilder som dokumentasjon eller illustrasjon til saker du skriver om.
Som webredaktør har du også behov for å kunne redigere bilder selv. Det finnes masse ulike bildebehandlingsprogram, og her handler det om å finne et som passer for deg og ditt bruk.
- Adobe Photoshop
Profesjonelt bildebehandlingsvertkøy som koster en del - Photofiltre
Gratis og bra bildebehandlingsverktøy som fungerer utmerket for bruk på web
Film og bildedatabaser
Det finnes mange ulike bildebaser for nedlastning av bilder til kommersielt bruk. Alt fra gratis bildebaser til bilder du må betale for. I bildebaser hvor du betaler for bilder har du valget mellom å kjøpe RF eller RM bilder:
RF – Royalty free bilder
bildene kan benyttes fritt – uavhengig av hvordan og hvor lenge bildene skal benyttes
RM – Rights-managed
prisen på bildene avhenger av hvordan bildet skal benyttes (hvilken kanal), og for hvor lang tid.
Her finner du oversikt over ulike baser med bilder, illustrasjoner, filmer og lyd/musikk
- Istockphoto
Rimelige bilder fra 1 US$ og oppover, alle bilder er RF - Scanpix
Norsk bildebase, her finner du mange gode bilder (de fleste RM), men de har også en del RF – pris på forespørsel (for web ofte fra kr. 900,- og oppover) - Johner
Svensk bildebase, passer fint for oss som bor i skandinavia.
De har mange RF bilder. Pris for web ca fra kr. 650,- (SEK) og oppover - Getty Images
Stor og ledende bildebase med mange bilder - Every Stock photo
- Stock.xchng
- Photogen
HTML-koding
Jeg har ofte hatt gleden av at jeg kan html-koding. På w3schools.com kan du lære deg alt om HTML-koder. Veldig kjekt å kunne når man har behov for å overskrive standardoppsett i publiseringsløsningen.
Statistikk og analyse
Webstatistikk på nettstedet er et “must”. Det er viktig å ha relevante tall på hvordan og hva brukerne faktisk gjør når de kommer til nettsidene, i tillegg er det ofte ledelsens og nettredaktørens styringsparameter for videreutvikling.
Det finnes en rekke gode statistikk-verktøy på markedet, og her velger jeg kun å ta med linker til gratis verktøy fra Google.
- Google analytics
statistikk verktøy som sporer trafikk til nettsidene - Google webmaster tools
gir deg tilbakemeldinger om den ”tekniske diagnosen” på nettstedet ditt. Her får du informasjon om interne, eksterne og brutte linker, du får informasjon om når nettstedet ditt blir indeksert, om du har duplisert innhold, hvilket søk som gir trafikk til sidene dine og mye mer. - Google Trends
her kan du sammenligne søkevolummønstre i bestemte regioner, kategorier, tidsperioder og egenskaper – ett utmerket verktøy til analyse av trigger-ord!
Blogg
Det finnes flere gratis bloggverktøy på markedet, som er enkle å komme i gang med. Jeg har benyttet WordPress i ulike sammenhenger – ett veldig bra verktøy som er enkelt å lære seg.
Du kan bruke WordPress på to måter:
- wordpress.com
her kreves det kun at du registrerer deg med e-post og brukernavn. Selve bloggen og innholdet du publiserer ligger på Wordpress sine servere. - wordpress.org
her kan du laste ned selve programvaren som du installerer på egen server. Du har da større frihet til å endre / programmere og tilpasse selve løsningen etter ditt behov.
Og helt til slutt (kanskje en selvfølgelighet) husk alltid å notere ned ideer som dukker opp når du minst venter det. Å drive god webkommunikasjon er en oppgave man aldri blir ferdig med.
Har du innspill eller tips til andre verktøy og ressurser som kan være nyttige for nettredaktøren vil vi gjerne høre fra deg.