Jeg holdt nylig et foredrag hvor tema handlet om gründerlivet. Jeg ble blant annet bedt om å fortelle om hvordan det er å jobbe i et oppstartsselskap – om motivasjon, hvordan det startet, om utvikling og hvilke utfordringer man møter når man jobber med innovasjon.
Her er noen ord om hvorfor jeg gjør det jeg gjør, og hva som motiverer.
Motivasjonen må komme innenfra
For meg er det viktig at motivasjonen kommer innenfra – jeg har en indre motivasjon som driver meg fremover. Det handler blant annet om at jeg liker å løse oppgaver som gjør at jeg må utfordre meg selv:
- Jeg må ut av komfortsonene, lære nye ting
- Tenke kreativt og være strategisk samtidig som jeg må ha et konkret mål eller oppgave å jobbe mot
Jeg liker å jobbe systematisk og målrettet – kanskje er det her konkurranseinstinktet mitt kommer inn:
- Jeg ønsker å oppnå de mål jeg har satt meg
- Ingenting er umulig – jeg gir ikke opp
- Har andre fått til ting kan også jeg
- Dette gir meg mot til å tenke annerledes, motivasjon, inspirasjon, arbeidsglede og ikke minst mestringsfølelse når resultatene blir nådd.
Være til nytte for andre
Det å gi eller lære bort noe – gi andre tips og råd som gjør at de finner det jeg bidrar med nyttig gir også motivasjon.
Det var også utgangspunktet for arbeidet med Mindfit.
Jeg var på søken etter et verktøy som kunne hjelpe meg gjennom en tøff periode, flytte fokus, sette grenser og endre tankemønster. Jeg fant ingen verktøy, men etter hvert som jeg lærte seg metoder og teknikker som fungerte for meg oppdaget jeg at man med enkle grep kan oppnå store endringer.
Når jeg fortalte folk hva jeg hadde gjort for å få det bedre med meg selv, ble jeg møtt med stor interesse. Alle jeg snakket med kunne fortelle at de hadde ting de også slet med – det var sånn det hele startet.
Det er jo så mange som sliter. Hva med å lage noe som kan hjelpe flere? Det å være til nytte og hjelpe andre gir meg stor glede.
Resultater
Det er hardt arbeid å være gründer. Man jobber med små ressurser, knallhard jobbing, lavere inntekt, prøving og feiling – opp og nedturer. Men det er verdt det fordi jeg tror på dette, i tillegg er prosessen lærerik, kjempespennende og morsom.
Min indre drivkraft og verdier ligger i bunn: Jeg får jobbe med å bygge opp noe nytt som er til nytte for andre og som på sikt gir verdiskapning.
Delmål på veien mot det store målet
Den viktigste motivasjonen og drivkraften NÅ er at vi har nådd flere milepæler med gode resultater. Det flytter oss fremover mot nye delmål og milepæler.
Dette gir oss motivasjon, trygghet, troen og en bekreftelse på at vi er på riktig vei:
- Vi har et produkt folk bruker og finner nyttig (den hjelper folk)
- Vi har fornøyde kunder (toppskår på brukertilbakemeldinger i AppStore og Google Play)
- Vi har betalende kunder i Norge og internasjonalt (markedet er der)
- Vi når målene vi har satt oss, og for oss er det suksess selv om vi har et lite stykke igjen til det store målet
Hadde det vært enkelt å få suksess som gründer ville hvem som helst blitt det. Jeg tror det krever en indre motivasjon, at du ser at du oppnår resultater underveis i tillegg til stayer-evne (ikke gi opp). Det tar tid å bygge opp nye produkter i et nytt marked. Men, alt er mulig!