I arbeidet med å markedsføre Mindfit er det noen områder vi ser er mer verdt å bruke tiden sin på, enn andre.
En ting som er helt sikkert er at når man driver butikk, så må man ha en jevn strøm av kunder for at det skal gå rundt. Kundene kommer heller ikke av seg selv. De må finne oss.
En viktig suksessfaktor når man selger produkter og varer er blant annet at man har en god plassering på utsalgsstedet. Slik er det også for Mindfit – god digital synlighet er en av våre suksessfaktorer.
Målet vårt er å drive trafikk inn til våre nettsider og til «butikken» som er Mindfits landingssider på App Store og Google Play.
Innholdsmarkedsføring eller content marketing og sosiale medier gir svært gode resultater, og her ser du hvordan.
Kundene våre finner oss gjennom Google søkemotor
Vi har utviklet nettsider med en egen blogg hvor vi skriver om temaer som våre lesere er interessert i å lære mer om. Gjennom artiklene blir vi funnet i organisk søk i søkemotor, noe som gir oss mye «gratis» trafikk inn til nettsidene våre (søkemotor er vår nest største trafikkilde)
Vi har også nylig begynt å lage podcast hvor leserne kan sende inn spørsmål som vi svarer på. Det er litt tidlig å si ennå, men vi får jevnlig tilsendt spørsmål og tilbakemelding fra lytterne er at de liker dette. Det gir oss synlighet, faglig kredibilitet i tillegg til at vi har stor glede av å lage noe som er til hjelp for våre lesere.
Vi bruker sosiale medier til å dele innhold
- Vi er mest aktive på Facebook da det er denne kanalen som gir oss de beste resultater – både organisk og betalt.
- Ca halvparten av alle besøk inn til nettsidene våre kommer via Facebook.
Betalte annonser vs «gratis» deling av innhold i sosiale medier?
Det diskuteres mye i ulike fora om hvor vanskelig det er å oppnå god effekt og rekkevidde på innlegg du deler, uten å måtte betale for det.
Hva er god rekkevidde?
Har du en egen bedriftsside med x-antall følgere, så sies det at du i snitt når ut til ca 6% av de som følger deg på siden din uten å betale. Deler du godt innhold derimot – innhold som er av nytte og interessant for følgerne dine vil du kunne oppnå større effekt.
Jeg har veldig god erfaring med Facebook, og det er denne kanalen som absolutt gir oss mest tilbake – både organisk og betalt.
Her er mine erfaringer
Dele innlegg som sprer seg organisk (uten å betale)
Vi oppnår veldig gode resultater med å dele innhold fra bloggen vår. Det synes hvertfall vi. Stort sett når vi langt flere enn de som følgere oss når vi deler våre blogginnlegg.
Her er et eksempel:
Vi har pr nå 2.795 følgere på Facebook. Innlegget nedenfor som vi delte for noen dager siden har nådd 8.704 personer og blitt delt 17 ganger.
Jeg pleier egentlig å si at det ikke betyr så mye hvor mye trafikk vi egentlig får inn på nettsidene våre. Det viktigste er at de som kommer til siden vår gjør det vi ønsker at de skal gjøre. Det vil si lese blogginnlegg og samtidig bli gjort oppmerksom på produktet vårt / laste ned – og her oppnår vi gode resultater.
Det å skrive godt innhold er en treningssak og absolutt noe jeg anbefaler alle å lære seg. Her er mine skrivetips – slik får du en mer levende tekst.
Annonser
Vi markedsfører Mindfit gjennom annonser til personer som er i vår målgruppe. Vi segmenterer ned til minste nivå, noe som gir gode resultater.
Her er et eksempel på hvordan vi segmenterer
- Kun til personer som har iPhone, iOS 7.0 og nyere eller Android (to forskjellige annonser)
- Kun når de bruker Facebook via mobiltelefonen.
- Annonsen leder direkte til landingsside i App Store eller Google Play, slik at man kan laste ned appen der og da om man er interessert
- På noen annonser har vi valgt betaling pr nedlastning og på andre pr visning. Dette utgjør en ganske stor forskjell, spesielt internasjonalt hvor det er mange flere mennesker og flere merkevarer som slåss om oppmerksomheten.
Jeg har testet mange ulike annonseoppsett, delt opp i kjønn, alder, ulike bilder, tekst og interessegrupper. Det har tatt tid å finne ut hva som fungerer best for oss både i Norge og internasjonalt. Valg av bilde og tekst er også helt avgjørende for om det går bra eller ikke.
Andre faktorer som er viktige for oss:
God synlighet i App Store / Google Play
Godt innhold, gode landingssider og riktig bruk av søkeord er også viktig her for å få god synlighet.
Publisering i aviser og magasiner
Vi har fått stor oppmerksomhet og mye medieomtale spesielt i Norge, i tillegg til internasjonale omtaler. Dette blant annet på bakgrunn av historien om hvordan dette startet. Her kan du lese omtalene
Holde kurs og foredrag
- Vi har fått synlighet inn i ulike fagmiljøer, og får nå flere forespørsler om å holde foredrag. Tema vi snakker om er blant annet gründerlivet, apputvikling, markedsføring og motivasjon, stressmestring og mental helse. Ta gjerne kontakt for kurs og foredrag
Planlegging
For å oppnå dette krever det at vi har en god gjennomtenkt strategi, som blant annet handler om:
- Hva og hvordan snakker vi om Mindfit
- Hva skal vi skrive, hvordan skal vi skrive og hvor ofte skal vi publisere, og i hvilke medier
- Triggerord / søkeordsstrategi
- Kvalitet på nettsidene våre og i «butikken» (landingssidene)
- Hvordan skal vi jobbe med media, fagmiljø og nettverk
Det høres kanskje enkelt ut, men det ligger mye arbeid bak alt det vi gjør. Ting tar alltid mye lengere tid enn hva man tror, og ofte ser vi effekt av det vi har gjort lenge etterpå.
Eksterne lenker:
Har du gjort deg noen erfaringer på dette, hører jeg gjerne fra deg