Jeg får noen ganger spørsmål fra personer som er i ferd med å etablere bedrift om hva som er lurt å gjøre når det gjelder å komme i gang med markedsføring på nett.
Utfordringen er at de har lite eller ingen penger.
Det finnes mange måter å markedsføre seg på – både utenfor og innenfor webmediet. Her får du en oversikt over hva du kan gjøre selv – uten at det koster penger.
Før du setter i gang er det lurt å tenke gjennom følgende:
Nettsidens utseende, design og innhold er avgjørende i forhold til hvilket førsteinntrykk du etterlater til de som besøker sidene dine.
- Tenk nøye gjennom hvordan du ønsker å fremstå og hvordan du kommuniserer
- Vær tydelig, skriv brukervennlige tekster og benytt relevante bilder
Spør deg selv:
- Hva er hensikten/målet med nettsidene?
- Hva slags innhold, produkter eller tjenester skal nettsiden tilby?
- Hva ønsker du at de som besøker nettsiden skal gjøre?
- Og hva trenger de som besøker nettsidene av informasjon?
Les mine tips til hvordan redigere innhold på web
Nettside / blogg
Det finnes flere gratis verktøy på markedet som er enkle å komme i gang med – jeg benytter wordpress.
WordPress er et veldig bra verktøy, som er superenkelt – i tillegg er det gratis.
- Du registrerer deg med e-post og brukernavn på wordpress.com
- Selve innholdet og nettsidene ligger på wordpress sine servere
- Du kan selv bestemme om du skal ha forsiden satt opp som en statisk side (nettside) eller som en blogg
Flere valgmuligheter
Du kan oppgradere kontoen for å få flere valgmuligheter. For i underkant av kr 600,- pr år kan du blant annet:
- Legge til eget domenenavn
- Få ekstra plass på server
- Ingen annonser
- Tilpasse nettstedets design / utseende og velge unike fonter og farger
Over 200 ulike designtemaer
Du kan velge mellom over 200 ulike designtemaer. Disse kan du selv tilpasse innenfor gitte rammer, slik at du får en lay-out og stil som passer for deg.
Nedenfor ser du eksempler på ulike designtema i wordpress
Du finner alle her: http://theme.wordpress.com/
Finner du ikke noe som passer deg, og ønsker litt mer hjelp kan du kjøpe ferdige profesjonelle designtemaer.
Digitalt visittkort / enkel presentasjon
Har du kun behov for en enkel side hvor du kan presentere deg selv, så kan kanskje About.me være noe for deg.
Slik kan du markedsføre deg
Når nettsidene er på plass er du klar for å spre det glade budskap, her er mine tips:
Bygg nettverk
- Bruk ditt eksisterende nettverk til å fortelle om dine tjenester
- Du kan utvide nettverket ditt ved å engasjer deg og være aktiv i forum tilknyttet ditt fagområde
- Knytt nye kontakter ved å delta på nettverksmøter, kurs og seminarer
- Det finnes mange ulike fagforum og grupper på nettet som kan være relevante
Sosiale medier
Sosiale medier kan gi svært gode resultater og er effektive kommunikasjonskanaler. Det krever at du deltar, skaper dialog, er engasjert og lager godt innhold som nettverket ditt finner interessant. Det finnes mange ulike kanaler, og noen av de mest aktuelle er:
- Google Plus (Google Plus er meget viktig for synlighet i søkemotor)
- Youtube
Bli funnet i søkemotor
Å bli funnet i søkemotor er gratis og står for en massiv mengde trafikk. Internettsøk er en viktig kilde for informasjon. Det er fullt mulig å få god synlig plassering i søkemotor, selv om man ikke er et stort selskap med mye penger.
God synlighet i søkemotor handler om:
- Hva du faktisk skriver av innhold på nettsidene dine
(Bruk ord og uttrykk som målgruppen benytter når de søker etter dine produkter og tjenester på nett) - At du lager interne likner mellom artikler på nettstedet ditt, og benytter meningsbærende linktekster
- Få eksterne nettsteder til å linke til nettsidene dine
(Det kan være alt fra andre bloggere, henvisning fra sosiale medier, Google plus (viktig), redaksjonell omtale i nettaviser og magasiner mm - Teknisk kvalitet på nettstedet – hvordan den er satt opp (wordpress er optimalisert for dette)
Registrer firmaet ditt for å bli funnet på søkemotor
- Google maps (places for business)
- Dmoz.org (stor ressursbase for alle de store søketjenesten)
DMOZ leverer offisielt søkedata til over 370 søkemotorer/ kataloger. Det er gratis å registrere seg.
Presseomtale
Jobb aktivt for å få presseoppslag i aviser, fagmagasiner, radio og tv. Dette vil gi deg oppmerksomhet og omtale. Det er ofte mye enklere å få omtale i mindre lokale aviser og magasiner – så start gjerne der.
Til slutt – husk alltid å ha med link til nettsidene dine når du sender e-post, brev, pressemeldinger m.m.
Har du innspill eller tips til andre ting som er lurt å gjøre, hører jeg gjerne fra deg.
Informativ artikkel.
Tusen takk 🙂
Anbefaler sterkt et nytt annonse nettsted annonse.nu. Det gir er mulighet for å reklamere prosjektene, tjenestene eller produktene dine gratis, også med SEO ‘follow’ lenker. Er selv litt engasjert i prosjektet, så tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk kan jeg gjerne ta imot fra deg Hilde 😉
Hei Roger,
Takk for tips. Så spennende, det skal jeg sjekke ut. Har dere mye trafikk? 🙂
Vi har rundt 3-5 nye annonser hver dag… Dette er ikke mye, men en god start. Vokser stødig 🙂
Jeg vil tipse dere om at nettstedet har flyttet til en norsk domene, gratis-annonse.no 🙂
Hei. Har du noen tips til hvordan vi kan få noe presseomtale i noen mindre aviser? Vi selger utendørs massasjebad og vet ikke helt hvilken vinkling vi kan få på en sak fra oss
Kontakt meg, jeg har et forslag til deg: cbjosegdecot@yahoo.fr
Hei og takk for bra info her på siden, jeg kunne tenke meg litt konkret tips til hvor det lønner seg å legge ut linker som har med alternativ behandling å gjøre.
https://matintoleranse-allergi.no/
Hei Diana,
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg kjenner ikke den bransjen så godt, men mitt tips til deg er at du gjør litt research for å finne ut hva andre innenfor din bransje gjør. Det kan du blant annet finne ut ved å søke på relevante søkeord på google.
Lykke til!
Veldig gode tips! Vil også nevne at det er lurt for nybegynnere å fokusere på enkle søkeord til å begynne med. Når en nytt nettsted prøver å søkeoptimalisere siden sin (optimalisere siden for spesifikke søkeord), er det viktig å fokusere på mindre populære, ofte lengre fraser. Dersom siden din er ny, vil den ikke ha «autoritet» nok til å kunne konkurrere med autoritære sider som VG og Wikipedia.