Ved siden av satsningen med Mindfit jobber jeg som rådgiver innenfor digitale medier.
En av de tingene kundene mine ofte ønsker hjelp eller opplæring til er rett og slett: Hva må DU gjøre for å skape resultater på nett og i sosiale medier?
Nettsidens utseende, design og innhold er avgjørende i forhold til hvilket inntrykk du etterlater til de som besøker sidene dine. Sørg for at den ser seriøs ut, ha et tydelig budskap og tilrettelegg innholdet slik at det er lett å finne frem.
Godt innhold, interne linker og gode tekster som er lesbare og lett å forstå øker brukeropplevelsen og gir økt salg.
Hvordan når du målene?
Du har helt sikkert satt deg mål om hva de som besøker nettsidene dine skal gjøre og hvilket innhold, produkter eller tjenester nettstedet skal tilby.
Like viktig er det å spørre: Hvordan kan jeg hjelpe mine kunder, slik at de faktisk får gjort det du ønsker at de skal gjøre.
Sett deg i kundens sted:
- Finner kundene dine det de leter etter på en enkel måte?
- Vet du hva kundene dine søker etter på dine nettsider?
- Gir du svar på det kundene dine trenger av informasjon?
- Hva funker og hva funker ikke?
Det finnes alltid et forbedringspotensialet, men for å gjøre forbedringer må du vite hva som funker og ikke. Når du vet hva du skal gjøre er det så mye enklere.
Spørsmål å stille seg
- Er dette relevant informasjon?
- Er alt tydelig og intuitivt?
- Kan du gjøre det enklere?
- Er designet tydelig og lett å forstå
- Er det for mye egenreklame, slik at innholdet «drukner»?
- Hva er målet? Kommer det tydelig nok frem?
Er konvertingsmålet tydelig?
Jeg pleier egentlig å si at det ikke betyr så mye hvor mye trafikk vi egentlig får inn på nettsidene våre. Det viktigste er at de som kommer til siden vår gjør det vi ønsker at de skal gjøre. Som f.eks å kjøpe noe, laste ned produktblader, abonnere på nyhetsbrev, oppdatere seg på faglig innhold eller kanskje du vil at innholdet skal deles?
Ha et forhold til dine landingssider
En landingsside er f.eks denne nettsiden som du leser nå.
På denne siden ønsker jeg at du skal lese dette blogginnlegg, samtidig som du blir gjort oppmerksom på Mindfit som produkt, og det at jeg selger rådgivningstjenester innenfor digital kommunikasjon.
Måten jeg gjør det på er at jeg skriver om alle disse temaene: om gründerlivet, om Mindfit og om fagområdet webkommunikasjon. I tillegg tilrettelegger jeg innholdet slik at jeg har synlige lenker videre til både Mindfit og det at du kan jobbe med meg.
På dette området ser jeg at mange bedrifter har et forbedringspotensialet. Det er ikke laget en god nok innholdsstrategi som sier noe om:
- Hva og hvordan snakker du om ditt produkt eller din bedrift.
- Hva skal du skrive, hvordan og hvor ofte skal du publisere – i hvilke medier?
- Hva med måloppnåelse?
- Har du husket på å lenke videre til det du ønsker at de som besøker deg skal gjøre?
- Hvordan skriver du lenketeksten?
- Hvilke ord har du brukt (triggerord). Er det forståelig for folk flest?
Hva er godt innhold for din bedrift og dine kunder?
Godt innhold handler ikke nødvendigvis om at kundene dine ønsker å høre om alt av nyheter som skjer i bedriften din til enhver tid.
Nøkkelen er å finne ut hva du kan levere av innhold for at det skal engasjere akkurat din målgruppe – hva må du gjøre for at det skal være interessant å følge deg i sosiale medier eller besøke dine nettsider?
- Hva har du av verdi som gjør at kundene dine ønsker å oppsøke deg og din bedrift?