Jeg ble nylig invitert til Mo i Rana for å snakke om digital strategi på den aller første Gründeruka i Helgeland (stor stas). Foredraget mitt handler om hvordan vi jobber strategisk med Mindfit for å bygge merkevare, bli mer synlig og skaffe nye kunder.
Digital strategi handler om å ha en plan på hvordan du skal jobbe eller ta i bruk digitale verktøy, for å skape resultater for din organisasjon.
Det å investere tid og ressurser i å kartlegge/forstå dine kunders behov er en viktig investering før du skal i gang med videre utvikling.
For å lykkes må vi vite:
- Hvorfor gjør vi det vi gjør
(f.eks. hvorfor skriver jeg denne bloggen?) - Hva ønsker vi å oppnå?
(f.eks så ønsker vi å bli mer synlig, skaffe flere kunder) - Hvordan når vi målene?
(jeg er aktiv i alle kanaler; blogger, er synlig i sosiale medier, holder foredrag osv.)
Vi må blant annet forstå salgsprosessen og sørge for at de digitale tiltakene ivaretar dette. Et eksempel er noe så enkelt som nyhetsbrev: Du ønsker å samle inn e-post adresser for å sende ut nyhetsbrev til eksisterende og potensielle nye kunder.
Relevante spørsmål kan da være:
- Hvordan samler du inn dataene?
- Hvilke verktøy benytter du for utsendelse?
- Hva tilbyr du, som gjør at kunden faktisk ønsker å melde seg på ditt nyhetsbrev?
- Er løsningen i tråd med personvernreglene?
En viktig del av det å lykkes handler blant annet om at man forstår kunden og vet hva de er interessert i når de kommer til landingssiden/nettsiden din. Har du en plan for hvordan du skal lede dem til ønsket handling eller onboarding?
Analyseverktøy og statistikk er et viktig styringsparameter
Statistikken kan hjelpe deg å se hva du bør fokusere på. Du bør ha et forhold til hvor mye trafikk/besøk du har, hvor de kommer fra og hva de som besøker deg faktisk gjør på siden din.
Med slike verktøy får du blant annet innsikt i:
1) Hvilke markedsføringstiltak er mest effektive:
Statistikken hjelper deg å se hvilke aktiviteter som faktisk gir resultater, og som du bør gjøre mer av.
- Hvilke annonser konverterer egentlig best, og hvordan fungerer innleggene på Facebook?
- Hvilke kanaler gir de beste konverteringer? Er det nyhetsbrev, annonser, blogginnlegg eller en miks?
2) Nøyaktige trafikkilder og trender for nettstedet:
Du kan se hvor mye trafikk som kommer fra søkemotor eller sosiale medier. På bakgrunn av dette kan du selv sette i gang tiltak for å øke både trafikk og konvertering.
- Hvilke søkeord (triggerord) blir f.eks mest brukt for å finne nettsidene dine?
3) Hvor besøkende kommer fra, og hva de gjør på nettstedet:
Denne innsikten vil hjelpe deg å analysere innholdet på nettsiden din. Den vil gi deg en pekepinn på hva som fungerer og hva du eventuelt bør gjøre av forbedringer, slik at kundene faktisk gjør det du ønsker at de skal gjøre (klikke på en lenke, kjøpe en vare, fylle ut et skjema osv)
- Hva er de mest populære sidene?
- Hvilke sider får du besøk til og hvor forsvinner de ut?
- Hvilke lenker eller knapper fungerer best?
- Hva er de beste landingssider?
- Hvor i kjøpstransaksjonen mister du kundene dine?
Når du vet hva du skal gjøre, og har en plan på hvordan du skal jobbe er det så mye enklere:
- Planlegg aktiviteter – lag gjerne en årskalender
- Tenk helhetlig og lag en innholdsplan for de ulike kanaler (tilpass innhold etter mediet)
- Test og optimaliser innholdet – hva funker og hva funker ikke. Gjør mer av det som gir resultater
- Når trenger du å implementere nye verktøy / gjøre tilpasninger på eksisterende løsning – har du en plan for det? Er det tatt hensyn til det i budsjettet?