Når du har en ide og ønske om å starte bedrift, vil en forretningsplan være et viktig dokument. Forretningsplanen er et nyttig verktøy som skal beskrive idèen din, og hvordan du har tenkt å drive bedriften.
Forretningsplanen er i tillegg et «must» når du skal presentere ideen din for mulige samarbeidspartnere, og om du har tenkt å søke Innovasjon Norge eller andre om tilskudd, slik jeg gjorde.
Det er lett å tenke at det å skrive en forretningsplan kan bli for komplisert, og siden du ikke har den helt store oversikten «er det ingen vits». Mitt tips er å starte med dette arbeidet så tidlig som mulig, da kan du bare fylle ut innholdet etterhvert som planene former seg mer og mer.
Her er mine tips og erfaringer
Da jeg startet arbeidet med min forretningsplan tok jeg utgangspunkt i Innovasjon Norge sine maler (dette var blant annet for å sikre at jeg hadde med riktig informasjon i forhold til søknaden). I denne malen finner du samtidig hjelpetekster som beskriver hvilken informasjon du bør ha med.
Dette er hentet fra Innovasjon Norges sine nettsider:
Tydeliggjør forretningsideen
- Hvem skal kjøpe det du leverer?
- Hvilket behov har denne målgruppen, og hvordan tilfredsstiller du det behovet?
- Hvilken spisskompetanse gjør deg bedre i stand til å dekke dette behovet enn dine eventuelle konkurrenter?
Arbeid med forretningsmodellen
- Hva skal bedriften din levere?
- Hvordan skal bedriften gjøre det?
- Med andre ord: Beskriv hvordan du skaper verdier for dine kunder, og hvordan du dekker behov i markedet.
Beskriv bedriftens styrker og utfordringer
- Legg vekt på produktets eller tjenestens fortrinn
- Bedriftens kompetanse, eventuelle nettverk i dag og hvordan du ønsker å utvikle det videre.
Utarbeid fremdriftsplaner og milepæler, samt kostnadsoverslag
- Du bør analysere og beskrive styrker, svakheter, forbedringsmuligheter, nettverk og samarbeid, kompetansebehov og markeds- og innovasjonsmuligheter.
Her er sju tips til din forretningsplan
- Ta utgangspunkt i en mal som ikke er for komplisert
- Svar på hvert enkelt spørsmål i malen, gjerne begynn i stikkordsform
- Svar på de enkleste spørsmål først (resten kommer etterhvert)
- Ikke tenk på hvordan du formulerer deg, bare skriv slik du tenker det (det blir ofte også et mer levende språk)
- Tenk enkelt og vær tydelig i fremstillingen
- Redigering og strukturering av innholdet gjør du helt til slutt
Her finner du noen tips til hvordan du kan redigere dokumentet - Få noen du stoler på til å lese korrektur, og som kan gi konstruktive tilbakemeldinger
Ressurser
Maler, forretningsplan
Statistikk og tall
Du trenger tall og statistikk for å fremstille analyser når du skal beskrive markedet, konkurrenter og inntjening. Mye av dette finner du lett tilgjengelig på nettet:
- Bruk Google til å søke etter relevant informasjon innenfor ditt fagområde
Ofte kan du også finne mye relevant informasjon gjennom ulike bransjeorganisasjoner
- Statistisk sentralbyrå – de har ansvar for å samordne all offisiell statistikk i Norge
- Alexa.com
Her kan du finne og vurdere virksomheter over hele verden basert på søketermer og trafikk til nettsider, konkurrentanalyser og benchmarking
- Google Trends – kan blant annet benyttes til å analysere søkeaktivitetene innenfor dine produktområder
Tilbakeping: Ofte stilte spørsmål - Gjør det - gjennomfør det!