Tenk stort

buisness-bootcampI forrige uke var jeg på et to dagers inspirerende og lærerikt kurs i regi av Innovasjon Norge – «Business Bootcamp – Slik tar du bedriften utenlands».

Etter kurset fikk vi mulighet til å diskutere våre egne prosjekter med kursholder Mark Robinson – gründer og forretningsrådgiver fra Silicon Valley.

Jeg fikk blant annet to råd som jeg har satt i sammenheng med noe av det vi gikk gjennom på kurset, og som har verdi for meg.

Råd 1) Tenk stort

De fleste gründere i Norge har en tendens til å tenke for lokalt, og kanskje for detaljert. Den vanligste feilen man ofte gjør, er å IKKE fokusere på de riktige prioriteringene. Vi har en tendens til å bli for fokusert på detaljene og glemme det store bildet.

Lag en plan, tenk overordnet og fokuser på milepæler

Alle aktiviteter vi gjør bør være konsentrert om milepæler, som vil gjøre en forskjell for bedriften vår. De milepæler som bør prioriteres, er de som er med på å bygge opp bedriften – og som gir suksess.

Kapital

All business er drevet av kapital, og den går unna fra første sekund du starter bedrift.

  • Ha en plan for hvordan du skal skaffe/tjene penger.
  • Trenger du samarbeidspartnere eller investorer for å gjennomføre planen, så start dette arbeidet med en gang.
    Det tar lang tid å få på plass slike avtaler.
  • Vit hva du vil i møte med investorer og samarbeidspartnere (tenk litt større enn det du i utgangspunktet ville gjort)

Menneskene

Har du det riktige teamet med deg?

  • Gå for de beste, slik at du sikrer kvalitet i utviklingen.
  • Ikke ansett for mange eller feil personer i starten. Du kan leie inn dyktige mennesker i en startfase.
  • Det er viktig at de du omgir deg med, kjenner og har erfaring med det markedet du skal operere i.
  • Utvikle et system ved hjelp av partnere/nettverk som kan hjelpe deg å bygge og selge.

Produktet/ideen

Finn ut om produktet ditt er levedyktig ved å lage en prototyp tidlig i prosjektet. Det trenger ikke koste mye, og du får svar i en tidlig fase på om dette er noe å gå videre med eller ikke.

  • Test produktet (prototyp) på potensielle kunder før produksjon. Det vil spare deg for unødvendige utgifter.
  • Husk! Spør de riktige spørsmålene – ikke om de liker produktet, men om de virkelig kan tenke seg å bruke/kjøpe det?
  • Blir svaret negativt – dropp prosjektet.

Kunder

Analyser markedet og sørg for at du følger riktig forretningsmodell for bedriften din.

  • Forstå størrelsen på markedet ditt.
  • Se på hva konkurrentene gjør. Lær fra de som har gjort det før, men ikke kopier.
  • Bli kjent med kundene dine. Lytt til dem, forsøk å forstå dem – hva sier de?
  • Analyser og finn din modell. Konkurrentene prøver å vinne de samme kundene – hvordan får du kundene til å komme til deg?
  • Ha en gjennomtenkt strategi for hvordan du skal selge produktene dine.

Råd 2) Tenkt stort, ha selvtillit og selg deg selv

presentasjonJeg fikk et litt uventet råd i møte med Mark. Du blir for beskjeden og har for dårlig selvtillit. Du er produktet ditt – dette kan du, og du må vise det. Så hvordan kan du selge deg selv når du er på nye uvante arenaer?

Hvordan du er og hva du sier i møte med andre er avgjørende. Tenk gjennom på forhånd hva du ønsker å få ut av et møte, hvordan du ønsker å fremstille budskapet ditt, og gjør det på en enkel, gjennomtenkt og strukturert måte.

Forbered deg godt

Du kan møte potensielle investorer, samarbeidspartnere og kunder når du minst venter det. Du må ha en plan for hvordan du skal presentere deg, og som du kan bruke i ulike sammenhenger (nivået på investorpresentasjoner er f.eks ofte mye høyere i London/New York enn i Norge).

  • Lag en gjennomtenkt presentasjon (pitch) av produktet/ideen din som du formidler på en tydelig og en enkel måte.
  • Utarbeid flere versjoner som kan benyttes i ulike sammenheng
    • En for kjappe møter (5 min)
    • En annen for lengere møter (30 min/1 time)
  • Øv på hvordan du skal presentere deg – budskapet må sitte.
  • Tenk gjennom på forhånd hvilke spørsmål du kan få (etter hvert som du har gjort det noen ganger, evaluerer du presentasjonen mot spørsmålene du får – for å se etter forbedringer i presentasjonen).
  • Ha i tankene at profesjonelle investorer har nok av tilbud, og de ser flere gode idéer. Hvorfor  skal de satse på akkurat deg?
  • Sørg for at den viktigste informasjonen er på plass – så kan du konsentrere møtet om å diskutere planene istedet for mangler.
  • Sørg for at du avslutter presentasjonen gjerne 10 min før den tilmålte tiden er ute. Da har du mulighet for å stille spørsmål selv, og få nyttig tilbakemelding på prosjektet/ideen din.

Forbered deg til møte:

Alle har en motivasjon for å være i møte (alle ønsker å tjene penger, og ingen gjør noe for å være snill)

  • Finn ut hva de du skal møte trenger å vite
  • Finn ut hva du vil ha ut av møte
  • Pass på hva du sier (du trenger ikke røpe alt i første møte)
  • Lær å lese kroppsspråk til de du snakker med (se etter tegn på hvordan møte går – kjeder de seg, er de irritert, sint, engasjert)
  • Spør deg selv;
    • Sier de hva de mener?
    • Mener de det de sier?

Har du tips og råd til andre ting som er lurt å tenke på, hører jeg gjerne fra deg 🙂

4 hendelser på “Tenk stort”

    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Ida Sofie. Så bra at du også er i gang med egen bedrift – det er bra moro ja? 🙂

  1. Eivind Hodneland

    Utrolig kult at du har lykkes Hilde!
    Veldig mye bra informasjon på siden din! Sysler med tanken på å gjøre noe selv, og det du skriver på siden din svarer jo på det meste jeg kan lure på 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen