Jeg har tidligere skrevet om at det finnes utallige leverandører som tilbyr digitale tjenester, og at det ikke alltid er like enkelt å skille på hva de tilbyr av kompetanse og løsninger.
Det er stor forskjell på kompetanse og faglig dyktighet. Som oftest får man det man betaler for, men også internt i bedrifter er det ulikt nivå.
Samarbeidspartnere
Jeg har fått mange gode råd dette året som gründer. Hva er lurt å gjøre og hvordan bør jeg gå frem. Jeg har møtt mange dyktige mennesker som har hjulpet meg, og gitt meg gode tips. Det setter jeg stor pris på – det er sånn jeg blir bedre.
Et spørsmål jeg stadig får er:
Hvem samarbeider du med når det gjelder utvikling av appen din? Når jeg forteller det blir jeg møtt med spørsmål om hvorfor, og denne kommentaren:
– Oi, det må bli dyrt, hvorfor velger du dem? Du kunne sikkert fått det for halve prisen hvis du hadde benyttet studenter eller andre som tar lavere pris.
Ja, det hadde jeg sikkert. Det finnes mange dyktige folk der ute, så hvordan vite at man velger de beste og riktigste samarbeidspartnere som passer til meg og mine behov?
En ressurs som deler av sin kunnskap
Jeg ønsker å samarbeide med folk som har erfaring, og som vet hva det handler om – som er en ressurs for meg og prosjektet mitt. Som deler av sin kunnskap. Jeg har vært heldig så langt – alle samarbeidspartnere har tilført noe. Enn så lenge driver jeg alene, og da trenger jeg å rådgi meg med folk som kan mer enn meg på mange områder – som stiller spørsmål, og deler av sin kompetanse.
Samarbeid, levering og oppfølging
Det er ikke alltid så lett å vite om mang velger ”den rette”. I innsalgsmøter sier de fleste noenlunde det samme – de er god på salg og de gjør et godt inntrykk. Men, hvordan er de egentlig når det kommer til samarbeid, levering og oppfølging?
Jeg pleier å si at selv om man selger seg inn med at «vi er de beste, dette kan vi», så trenger ikke det bety at jeg får kjemi og får et godt samarbeid. Det er mange faktorer som spiller inn – vi har ulike behov og forventninger. I tillegg er det ikke alltid man får jobbe med ”ekspertene” i bedriften, eller at kompetansenivået deres ikke er det de sier det er.
Personlighet, kompetanse og erfaringer
Det henger ofte sammen. Mine beste samarbeidspartnere har jeg funnet gjennom referanser og anbefalninger fra andre som vet hva de er gode for, eller fra tidligere jobber. Det å velge feil samarbeidspartner kan noen ganger koste dyrt. Så hvordan kan man være sikker på at man velger riktig? (det går vel egentlig begge veier – både for kunde og leverandør).
Dette tenker jeg er viktig når man velger samarbeidspartnere:
- Man må like hverandre.
- Godt samarbeid handler om god kjemi, tillit og åpenhet.
- Kunne snakke sammen – samme språk.
- Si fra hvis noe blir feil, og bli møtt med respekt.
- Valg av leverandør bør ikke kun velges ut fra pris.
- Referanser og anbefalninger
- Kjenn på magefølelsen og kjemien du får med de personene du skal samarbeide med – det er så utrolig viktig for et godt samarbeid.
- Avklare forventninger og kostander. Hvilket nivå?
Har du gjort deg noen erfaringer rundt dette, da hører jeg gjerne fra deg 🙂
Andre artikler jeg har publisert som kan være av interesse:
Bra innlegg Hilde. Jeg har i alle år privat såvel som i arbeid praktisert:; GSDSDSG og det betyr det samme uansett om du leser fra venstre til høyre eller omvendt. Hva står så det for?
Tilbakeping: Ofte stilte spørsmål - Gjør det - gjennomfør det!