Hjelp! Jeg har lansert en app – hva nå?

Tittelen på dette innlegget er litt satt på spissen, men det sier litt om hvordan det har vært å lansere en app. Dette er et helt nytt område for meg, selv om jeg har jobbet med markedsføring, webkommunikasjon og digitale medier i mange år.

Jeg er gründer bak Mindfit – en selvhjelpsapp som fungerer som en mini-psykolog i lomma. Med enkle grep og teknikker kan du endre ditt tankemønster og oppnå positiv endring.

Mindfit ble lansert i Norge (23. mai) og på engelsk (6. juni).

Vi har siden lanseringen 23. mai ligget på topplistene på App Store her i Norge. Det gir oss en god indikator på at vi har et godt produkt, og at mye av det vi gjør er riktig. Vi har fått gode brukertilbakemeldinger, og flere helsepersonell som psykologer og leger anbefaler nå appen til sine pasienter.

Mindfitapp-01Apper for absolutt alt

App Store har over én million apper, og mange av dem er gratis – så hvordan bli sett – hvordan markedsføre og selge en app i jungelen av alle apper?

Jeg har gjort meg noen erfaringer underveis både når det gjelder App Store og markedsføring av Mindfit.

Her er noen tips om hva som er lurt å tenke på når du laster opp app i App Store.

1) Bli kjent med markedet ditt

Jeg har brukt mye tid på å studere topplistene i App Store. I App store får du et kjapt oversiktsbilde over hvilke apper som er populære til enhver tid – lær av disse.

  • Hvilke apper har suksess og hvordan gjør de det?

2) Optimaliser landingssidene dine 

  • Lag en god presentasjon av appen, og beskriv hvordan appen hjelper brukerne dine
  • Sørg for å ha oppdatert budskap, og tilpass dette med jevne mellomrom
  • Lag gode skjermbilder – vurder å ta med selgende tekst på selve bildene
  • Pass på at du velger riktig søkeord og kategori for produktet ditt
  • Sørg for å få brukertilbakemeldinger (her har vi en liten vei å gå)

3) Ta med kontaktinformasjon / lenke til nettstedet ditt

Legg til rette slik at du kan bli kontaktet av brukerne om de ønsker det. Vi har mottatt mailer fra mange fornøyde bruker, og for oss har dette bare vært positivt. Vi har svart på alle henvendelser vi har fått, og på denne måten har vi kommet i dialog med brukerne – de har også gitt oss gode innspill til forbedring av produktet. Dette er meget verdifull tilbakemeldinger å få.Mindfit app

4) Markedsfør appen

Vi har gjort oss ganske mange erfaringer. Utfordringen for oss er det internasjonale markedet. Noe fungerer veldig bra, mens andre ting må vi prøve oss litt frem på. Det kommer en egen bloggpost på dette etter hvert.

Har du gjort deg noen erfaringer på dette, hører jeg gjerne fra deg 🙂


PS: Har du lastet ned Mindfit, blir vi veldig takknemlig om du tar deg bryet med å skrive en brukeranmeldelse i app store for oss 


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen