Hvordan markedsføre en app?

Mindfit app - Mini-psykolog i lomma!

Nå er det ca 5 måneder siden vi lanserte Mindfit, og vi har siden lanseringen ligget på topplistene i App Store her i Norge. Dette har ikke kommet av seg selv – det ligger ganske mye jobb bak.

Her er mine tips om hva som har fungert for oss i markedsføringen av Mindfit app

Første bud er at vi har utviklet en app som folk faktisk vil ha og kjøper. Så langt har vi bare fått gode brukertilbakemeldinger, og flere psykologer anbefaler nå appen til sine pasienter. Vi har fått bekreftet at vi har et faglig godt produkt, og at folk som bruker produktet er takknemlige og finner den nyttig.

Om Mindfit:
Mindfit er en selvhjelpsapp som fungerer som en «Mini-psykolog i lomma» – det handler om mental trening. Ved hjelp av anerkjente metoder og teknikker blir du guidet til en bedre hverdag – enten det handler om stressmestring eller det å trene på å få bedre selvfølelse / mestringsfølelse.

psykolog-referanse-Mindfit

AppStore-omtaleApp Store har over én million apper, og mange av dem er gratis – så hvordan markedsføre og selge en app i jungelen av alle apper?

Jeg tror det er stor forskjell på det å laste ned en gratis app vs en betalt. Det er flere som tenker seg om før de faktisk kjøper en app kontra det å laste ned en gratis. En app selger seg uansett ikke av seg selv, spesielt i en startfase før man har blitt kjent. Det så vi også ganske fort etter lanseringen.

Vi fikk en veldig god start gjennom omtale i vårt eget nettverk og ulike medier. Da det første trykket hadde lagt seg, så vi at ting ikke gikk av seg selv, og skjønte at her måtte det mer til for å holde trykket oppe.

Dette gjør vi:

1) Jobber aktivt med egne nettsider og blogg 

Det å laget godt innhold som brukerne finner interessante gir mye trafikk til nettsidene. Lær deg å lage gode landingssider og optimalisere disse. Jobb med innholdet på dine nettsider. Du kan lese mine skrivetips her.


2) Landingssidene i App Store

Jobb med landingssidene dine i App Store.

  • Lag en god presentasjon av appen, og beskriv hvordan appen hjelper brukerne dine
  • Sørg for å ha oppdatert budskap, og tilpass dette med jevne mellomrom
  • Lag gode skjermbilder – vurder å ta med selgende tekst på selve bildene
  • Pass på at du velger riktig søkeord og kategori for produktet ditt
  • Få brukertilbakemeldinger
  • Her finner du Mindfit i App Store


3) Sosiale medier

Vi er på Facebook, Instagram og Twitter, men aller mest aktive på Facebook da det er her vi ser de beste resultatene. Følg oss på Facebook


4) Annonsering på Facebook

Vi kjøper annonser på Facebook direkte knyttet mot nedlastning av appen i App Store. Dette er effektivt hvis du gjør det riktig. Jeg har brukt mye tid på å optimalisere annonsene. Forstå og finne riktige interessegrupper og budskap – noe som gir gode resultater.


5) Presse og medieomtale

Medieomtale er effektivt, og gir som regel et lite løft. Når ut til mange på kort tid, men det er ferskvare. Her kan du lese medieomtale av Mindfit.


6) Vær aktiv 

Vi er aktive og tilstedet i ulike foraer. Vi holder foredrag om Mindfit, gründerlivet, og takker ja til det vi blir invitert med på av ulike møter for å pitche eller fortelle om appen.

Det å være aktiv og tilstede er en viktig suksessfaktor. For oss begynner ting så smått å gå av seg selv, flere og flere tar direkte kontakt med oss for å avtale møter eller foredrag. Jo mere aktive vi er, jo mere omtale får vi av Mindfit.


7) Vær tålmodig og ikke gi opp

Det høres kanskje enkelt ut, men det ligger mye arbeid bak alt det vi gjør. Ting tar alltid mye lengere tid enn hva man tror, og ofte ser vi effekt av det vi har gjort lenge etterpå.

Har du gjort deg noen erfaringer på dette, hører jeg gjerne fra deg :)

 

Mindfit app


Mindfit app hjelper deg i gang!
Ved hjelp av anerkjente metoder og teknikker blir du guidet til en bedre hverdag – enten det handler om stressmestring eller selvfølelse. Last ned Mindfit fra App store


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen