Slik får du bedre nettsider

samarbeidDet finnes alltid forbedringspotensialer på et nettsted. Webstatistikken kan hjelpe deg å se hva du bør fokusere på.

Er du usikker på hvor du skal starte? Har du høy fluktfrekvens (bounce rate), men usikker på hva årsak kan være?

Her er tips til hvordan komme i gang med forbedring av dine nettsider ved hjelp av statistikk.

Fluktfrekvens gir deg svar på om nettsiden din fungerer eller ikke

Fluktfrekvens (bounce rate) er antall besøkende som kommer inn på en nettside, og forsvinner ut igjen (de går ikke videre). I utgangspunktet trenger det ikke være noe galt. På en blogg vil man f.eks. kunne ha høy fluktfrekvens, da de som kommer dit leser det ene innlegget, og går ut igjen.

Fluktfrekvens bør sees i sammenheng med hvor lang tid de som har besøkt deg, faktisk har brukt på siden din.

Se eksempel nedenfor:

  • Dette nettstedet har en fluktfrekvens på 46,02%.
  • Ved sjekk av deltakelse ser vi at av 36 941 besøkende har 22 785 vært der mellom 0-10 sekunder.
  • Det betyr at 22 785 har kommet inn, og gått ut igjen uten å ha gjort noe som helst = dårlig engasjement

deltakelse-bounce

Hvorfor oppstår høy fluktfrekvens?

Jeg mener fluktfrekvens bør sees i sammenheng med trafikkilder inn til nettstedet. Hvor kommer de besøkende fra (hvilke trafikkilder) og til hvilke landingssider? Har du betalt for annonsekampanjer i andre medier? Har du samtidig husket på å optimalisere landingssider tilpasset annonsebudskapet, slik at det er sammenheng mellom disse?

Slik kan du tolke tallene
(kilde: Brian Clifton ”Advanced Web Metrics with Google Analytics”)

trafikklysRødt lys: Mer enn 50% = høy avstøtning = bør prioriteres.
Kanskje har sidene gått ut på dato? Eller det er lite relevant informasjon på siden?. Finner du ikke en grunn til hvorfor siden har høy avstøtning, bør den kanskje slettes?

Gult lys: Mellom 25 – 50% = medium avstøtning = bør sjekkes
Kanskje er det en stund siden du har gjort oppdateringer på siden? Relevant informasjon?

Grønt lys: mindre enn 25% = lav avstøtning = bør ikke ignoreres
Følg alltid med på dine toppsider. Hvilke nye oppdatering kan du gjøre, slik at sidene ikke blir utdatert?

I Google Analytics finner du fluktfrekvens og deltakelse under kategorien «Målgruppe + oversikt + adferd + deltakelse»

Identifiser sider med høy fluktfrekvens og evaluer disse

Start med å evaluer toppsider, altså sider som gir deg mest trafikk og mest besøkt. Denne oversikten finner du i Google Analytics under kategorien «Innhold + Nettstedinnhold». Start med å sjekke hvor høy avstøtning hver enkelt side har, og evaluer disse (du kan sortere dette på ulike måter i Google Analytics)

sider-avstøtning

Slik kan du evaluere sider

Spørsmål å stille seg

  1. Er det relevant informasjon på siden?
    1. Er alt tydelig og intuitivt?
    2. Kan du gjøre det enklere?
    3. Er det for mye informasjon, slik at budskap blir uttydelig?
    4. Er navigasjonen bra for andre?
    5. Er designet tydelig og lett å forstå
    6. Er det for mye egenreklame (bannere) på nettsiden, slik at innholdet «drukner»?
    7. Hva er målet? Kommer det tydelig nok frem?
  2. Trenger du å gjøre oppdateringer – jobbe mer med titler, triggerord, linker osv?
  3. Har siden gått ut på dato, bør du slette?
  4. Hvilke trafikkilder har høyest avstøtning, er det noe sammenheng her
  5. Er løsningen optimalisert for mobil plattform?


Finn årsaken til hvorfor og gjør endringer

HUSK å sammenligne resultatene, slik at du får bekreftet gjennom statistikken at du er på riktig vei. Da vet du mer om årsak, og hvilke endringer som  gir bedre resultater. Gjør mer av det som gir resultater 🙂

Her kan du lese flere tips fra meg innenfor dette temaet:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen